Kürsü İrşatta önemli bir esas Egeli24/03/20200255 Görüntüleme Soru: KardeÅime namaz kılması için nasihatte bulunuyorum. Ancak netice deÄiÅmiyor. Bundan dolayı çok rahatsız oluyorum. Ne yapmamı tavsiye edersiniz? Yapılan nasihatlere karÅı reaksiyon gösteriliyorsa o kiÅinin üzerine gitmemek ve mümkünse alternatif çareler aramak gerekir. Sizin uyguladıÄınız yöntem herkes için geçerli olmayabilir; ama ben, soruyu anladıÄım kadarıyla, buradaki kardeÅlik münasebeti stilinden hareketle, meseleyi baÅka bir zaviyeden ele alıp arz etmek istiyorum. Mesela, benim mürted ve mülhit deÄil ama namaza yanaÅmayan, ihtimal, namaz teklifi benden geldiÄi için ona soÄuk bakan bir kardeÅim olsun. Hemen Åunu ifade edeyim ki, küçükten gelen teklifi kabul etme, insanların çok azında bulunan bir fazilet tavrıdır. Onu herkesten beklemek de doÄru deÄildir. Onun için Allah (celle celâluhu), Efendimizâin büyük vazifesi karÅısında baba ve annesini kendisine muhatap yapmamıÅ, onları hanîf olarak vefat ettirmiÅ[1] ve öbür âlemde de âinÅâallahâ Cennetine koyacaktır.[2] Evet, Cenâb-ı Hak, Efendimizâin anne ve babasını Oâna ümmet olma durumunda bırakmamıÅtır. Ãünkü bu durumda evlatlarından gelen teklifi reddetme ihtimali söz konusudur. Zira Ä°ki Cihan GüneÅiânin yanında neÅet eden ve orada hayatının büyük bir kısmını geçiren ateÅ babası Ebû Leheb, ateÅ babası olmaya devam etmiÅ ve bu ilâhî meÅaleden asla istifade edememiÅtir.[3] Bütün civanmertliÄine raÄmen Ebû Talipâe de bu ilâhî menba ve havuzdan istifade etmek nasip olmamıÅtır. Ãünkü kendi yetiminin dinine girme ruh hâleti ona bir hâil ve perde olmuÅtu.[4] Ancak Efendimizâin amcalarından mesela Hazreti Abbas[5], Hazreti Hâris[6] ve Hazreti Hamza[7] Müslüman olmuÅlardı ki bunlar, Efendimizâle hemen hemen aynı yaÅlardaydılar ve Oânun arkadaÅı konumundaydılar. Bu itibarladır ki, küçükten gelen teklifin reddedilmesine biraz da tabiî nazarla bakmak gerekir. Benim rahmetlik pederimin bir Åeyhe intisabı vardı. Bu Åeyh, kâmil bir mürÅitti ki, ben onun tekkesinde neÅet etmiÅtim. ÃocukluÄumun büyük kısmı orada geçmiÅti. Gerçekten huzuruna girdiÄim zaman bir sahabî havasının burcu burcu estiÄine Åahit olurdum. Bu zat, vefat etmeden önce kendi yerine pederimi imam olarak koydu. Aynı zamanda Arapça hocam olan babam bu konumda iken ben, on altı-on yedi yaÅlarımda, daha fazla yümünlü ve bereketli olacaÄına inandıÄım bir kısım risalecikler ve kitapçıkları kendisine götürdüm ve okumasını istedim. Babam, evladından geliyor diye büyüklük havasına kapılıp reaksiyon göstermedi. Ä°ki gün sonra o kitaplar içinden bana benim bilmediÄim parçaları okurken gözleri dolu doluydu: Mâverâdan bekliyorken bir haber, Perde kalktı öyle gördüm ben beni. duygu ve düÅüncesiyle bana, âMeÄer her mesele bunların içindeymiÅ. Biz boÅuna eÅik aÅındırıp durmuÅ ve peyâbânı tepmiÅiz.â demiÅ ve vermiÅ olduÄum kitaplarla bir bakıma kendisine rehberlik yapmıÅım gibi beni rehber kabul etmiÅti. Ben bu meziyet ve fazileti baÅka bir babada daha görmemiÅtim. Evet, kardeÅime namaz kılması için nasihatte bulunduÄum zaman bana reaksiyon gösteriyorsa o takdirde bana düÅen, namaz ve niyazlı arkadaÅlarımın onunla münasebet kurmasını temin etmektir. Mesela, düÅünelim ki, benim hizmet-i imaniye ve Kurââniye çizgisinde beraber olduÄum bir grup arkadaÅım var; onlar zaman zaman beni telefonla arıyorlar, onlarla bir araya gelip fikir teatisinde bulunuyoruz. Bu durumda namaz kılmayan kardeÅimin âbir de benden büyükseâ daima tâli derecede kalması, içten içe kardeÅlik hisleriyle bana baÄlı olsa bile ben elde avuçta bir gül gibi dolaÅırken onun kapı arkasında kalması, kendisini bana karÅı reaksiyona sevk edebilir. Bu, bir insan ruh hâletidir. Binaenaleyh onu bu türlü reaksiyona sevk etmemek için bana düÅen vazife Åudur: Kendi arkadaÅ muhitime demeliyim ki; âBundan sonra beni aramak istediÄiniz zaman kardeÅim Aliâyi arayın. Bir yardım talebiniz olursa ona gidin. Telefonla sorarken onu da sorun. âSizin evinize çay içmeye gelelim.â yahut âBiz falan yerde olacaÄız, sen de bize katıl.â deyin ve bu tür alternatif yollar deneyin.â Ben bazılarının derdi için derman olabilecek bu hususu, herkesin derdine derman olabilecek hüviyette objektif olarak arz edemedim. Ancak yine de arz edilen bu Åeyler bazılarının derdine derman olabilir kanaatindeyim. [1] Bkz.: es-Suyûtî, el-Leâliâl-masnûa 1/245-246; el-Halebî, es-Sîratüâl-Halebiyye 1/173; es-Süheylî, er-Ravduâl-ünf 1/298-299; el-Aclûnî, KeÅfüâl-hafâ 1/63; en-Nebhânî, Huccetullâhi aleâl-âlemîn s.412-414. [2] Bkz.: Bediüzzaman, Mektubat s.435-436 (Yirmi Sekizinci Mektup, Sekizinci Mesele) [3] Bkz.: Tebbet sûresi, 111/1-5. [4] Bkz.: Buhârî, menakıbüâl-ensâr 40, rikak 51; Müslim, îmân 360. [5] el-Bezzâr, el-Müsned 3/363; et-Taberânî, el-Muâcemüâl-kebîr 1/308; el-Hâkim, el-Müstedrek 3/363. [6] el-Hâkim, el-Müstedrek 3/284; Ä°bn Saâd, et-Tabakâtüâl-kübrâ 4/49-50. [7] et-Taberânî, el-Muâcemüâl-evsat 3/139; el-Hâkim, el-Müstedrek 3/213; Ä°bn Ä°shak, es-Sîre 2/151-152.  18 May 2015. Kategori Kendi Ruhumuzu Ararken, M.Fethullah Gülen